frankopwereldreis.reismee.nl

Brisbane, Frasier Island, White Sundays en Great Barrier reef

Vanuit Byron bay is het wederom een lange busrit om af te reizen naar Brisbane in Queensland. Queensland is een provincie aan noordoostkust van Australie en wordt ook wel de sunshine state genoemd vanwege de vele uren zon en het tropisch en subtropisch klimaat. Ik hoop hier dan ook op warmer en beter weer dan in het zuid oosten van Australie.

Na de cycloon die een groot gedeelte van queensland heeft getroffen is er behoorlijk wat veranderd en zijn ze in Brisbane en andere plekken aan de kust nog steeds bezig om alles wat kapot is gegaan te renoveren. Brisbane is een miljoenenstad waar veel industrie te vinden is en weinig echte trekpleisters heeft voor de backpacker/toerist. Er is een park waar koala's genieten van hun oude dag en dat was het wel z'on beetje.

Na twee relaxte dagen is het tijd om te gaan naar de volgende bestemming genaamd Hervey Bay. Dit is het startpunt voor de eerste tour genaamd de cool dingo tour waarin ik in drie dagen de hoogtepunten van frasier island ga zien. Bij aankomst van de tour (die ik samen met twee engelse jongens heb geboekt) blijkt dat we een knettergekke gids hebben die ons over het eiland rijdt in een soort van 4 x 4 monster truck. Je hebt hier een off road auto of vrachtwagen nodig om je voort te bewegen aangezien sommige stukken van het eiland lijken op de zand duinen die je ziet in de Dakar Rally.

Na vele mooie verhalen van de gids en een aantal zout en zoet water meertjes op het eiland komen we aan bij een van de vele zand duinen. Deze zand duinen zijn uitermate geschikt om vanaf te springen en 5 of 6 meter verder te landen in zacht zand, erg gaaf om te doen. De tweede dag hebben we de een scheepswrak gezien, walvissen vanaf een rots gespot, gezwommen in een natuurlijk bubbelbad en dingo's over het strand zien lopen. De derde dag was meer relaxen, dat betekent vooral zonnebaden bij de vele meertjes op het eiland.

Na deze tour hebben we gelijk de nachtbus geboekt naar Arlie beach om daar te gaan zeilen naar de white sundays en daar te genieten van het witse strand van de wereld. Het was inderdaad heel erg wit, uniek en erg mooi om te zien. De volgende dag stond er een boot tocht op het programma naar het great barrier reef. Ik hoopte hier met mijn eigen ogen nemo te zien (de clown vis die de hoofdrol speelt in de animatie film finding nemo). Helaas heb ik geen clown fish gezien maar wel andere mooie vissen, het koraal viel een beetje tegen, veel daarvan is kapot gegaan door de cycloon en de mooie plekken zijn voor toeristen niet toegankelijk. Ik moest het helaas doen met de dvd van het great barrier reef met ontzettend mooie visssen en koraal dat er dus wel degelijk is.

De volgende dag even bijkomen van de tours om vervolgens 's avonds wederom een nachtbus te pakken naar Cairns (scheelt weer een overnachting in een hostel). Cairns is de laatste grote stad aan de oostkust en dat betekent dat ik even afscheid neem van de stranden en de oceaan. Het is de bedoeling om vanuit Cairns door te reizen naar Alice Springs voor Ayers Rock, een grote rotsformatie die erkent is door de Unesco als een belangrijk culturele plek op de wereld.

Bangkok, Sydney en Byron bay

Laatste week Azie en de eerste week in Australie

Voor de eerste keer in mjn reis had ik me verslapen waardoor ik mijn bus had gemist naar Bangkok. Dit betekent dat ik opnieuw een kaartje moest kopen en heb besloten om twee wekkers te zetten en te voorkomen dat het me nog een keer gebeurt. Uiteindelijk heb ik de volgende dag wel mijn bus gehaald en begon mijn reis van 12 uur richting Bangkok, tenminste dat werd mij verteld. Na een helse rit naar de grens van Cambodja in een lokale bus, enkele voorkruipende vietnamezen bij de grens, 2 uur wachttijd en 2 keer overstappen en 16 uur verder kom ik dan eindelijk in Bangkok aan. Gelukkig had ik al een hostel geboekt op een rustige plek net buiten het uitgaansgebied om even een paar dagen rustig aan te doen.

Over bangkok kan ik kort en krachtig zijn, een leuke chaotische stad. Ik heb er vijf dagen doorgebracht vlakbij khao san road, waar het altijd gezellig druk is. Hier heb ik met twee andere Nederlandse jongens de Champions League finale gezien bij een lokale bar vol met Engelsen. Zoals iedereen weet won Barcelona deze finale en dat was voor mij geen verassing maar voor veel Engelsen toch een enorme domper. Gelukkig bleven de stoelen en tafels op dezelfde plek staan en gingen alle Manchester united suppoters in alle rust naar hun hotel of hostel. De volgende dagen heb ik nog doorgebracht met mijn Australische 'mate' Adam die ik eerder in Chang Mai had ontmoet, verder nog een paar goedkope t shirtjes gescoord en ik was klaar voor mijn voorlopig laatste lange vlucht. Eindelijk geen tuk tuk, geen lady boys en geen vervelende verkooppraatjes meer.

Australie

Na 17 uur in het vliegtuig te hebben gezeten ben ik eindelijk gearriveerd in Sydney. Tel hierbij nog 11 uur op die ik heb gespendeerd heb op de vliegvelden van Hong Kong en Auckland en je zult begrijpen dat ik eenmaal aangekomen in Sydney een paar uurtjes slaap heb gepakt alvorens ik kon gaan genieten van mijn eerste Aussie BBQ (dat er meer mogen volgen). Na de BBQ nog even de stad verkend en besloten om de komende dagen in Sydney de belangrijkste toeristische plekken te bezoeken zoals Bondi beach, the Botanical gardens, the Opera house en Harbour bridge. Daarnaast vond er in Sydney een festival plaats genaamd Vivid, dit is een licht festival waar op verschillende plekken in de stad fraaie licht shows te zien zijn. (zie foto's en filmpje). Na een paar dagen zijn me een aantal dingen opgevallen. Zo zijn australiers over het algemeen erg ijdel, doen ze veel aan sport, en zijn ze heel vriendelijk en relaxt. Het enige negatieve is dat alles hier heel erg duur is, het is ongeveer 1,5 a 2 keer zo duur als in Nederland. Gelukkig weet ik als voormalig student wat het is om met een laag budget rond te moeten komen. Dit betekent dat de goedkope huismerken (euroshopper) gekocht dienen te worden om toch een maaltijd van ongeveer 2 a 3 euro te kunnen bereiden. Bier is veel te duur, dus dat wordt even afkicken. Maar daar tegenover staat dat je down under veel kunt doen en zien. Zo ben ik een paar dagen geleden naar Byron bay vertrokken om daar te leren surfen. Het schijnt namelijk een van de beste plekken te zijn voor de beginnende surfer. Ik heb dan ook besloten om 2 dagen les te nemen en daarna misschien later in mijn trip het zelf nog eens te gaan proberen. De eerste les viel een beetje tegen, 2 keer staan na wel 20 pogingen is nou niet iets om trots op te zijn. Maar net zoals bij veel bier drinken ben je de tweede dag altijd beter en zo geschiedde het. De tweede dag heb ik het voor elkaar gekregen om 8 keer op mijn surfplank te staan, het gaf me een voldaan gevoel en ik kan niet wachten om later nog een poging te wagen. Aan de andere kant is surfen toch best een zware sport en heb ik behoorlijk spierpijn over heel mijn lichaam, maar dat weegt niet op tegen de ervaring. Ik ga het zeker nog een keer proberen.

De volgende bestemming is Brisbane, een andere grote stad waar ik een paar dagen blijf alvorens ik vertrek naar een havenstadje genaamd Hervey bay voor een bezoek aan frasier island, wat volgens velen erg mooi moet zijn, ik ben benieuwd. Vervolgens probeer ik 1 of 2 dagen een zeiltrip te gaan doen en te snorkelen in het great barrier reef. Echter ik moet eerst maar zorgen dat ik daar kom en daarom bereid ik me rustig voor op 2 busreizen van 6 en 12 uur... (Oh ja, voordat ik het vergeet, inmiddels heb ik een reiswekker aangeschaft die me moet helpen om verder overal op tijd te komen).

Cambodja

Na een vliegreis van ongeveer 2 uur zijn we aangekomen in siem reap. Eerst nog even een visum regelen alvorens we op zoek kunnen naar ons hostel. Al gauw valt me hier op dat het iets beter georganiseerd is dan in Laos. Ze hebben hier vaste prijzen om een taxi te pakken naar je bestemming en de taxi chauffeurs krijgen om de buurt een rit aangeboden, prima dus. Tijdens de korte rit naar de binnenstad wordt het snel duidelijk dat deze stad draait om angkor wat, het hele stadje is ontworpen voor toeristen die hier massaal op af komen. Mijn nieuwe reisgenoot en ik hebben besloten om hier drie dagen te blijven om de tempels van angkor te zien om daarna weer verder cambodja in te trekken. De tweede dag is het dan zover, ik ga hier de nummer 2 van mijn hotlist doen, proberen de zonsopgang van angkor wat te zien. Helaas zat een mooie zonsopgang er niet in en kozen we voor een zonsondergang wat ook erg mooi moet zijn. Helaas viel het weer een beetje tegen waardoor de zonsondergang ook tegen viel. Toch was het een mooie dag, ik was behoorlijk onder de indruk van een tempel genaamd: Ta prohm tempel, ook wel bekend als de tombraider tempel omdat een aantal scenes uit deze film hier zijn opgenomen. Na vijf tempels en een tegenvallende zonsondergang keren we huiswaarts met toch een voldaan gevoel. Want ondanks alle vervelende kinderen die je iets proberen te verkopen en je nog 100 meter achtervolgen heb ik genoten van dit wereldwonder.

In de avond is er in siem reap een straat die is afgezet en waar een aantal barretjes zitten. En in alle barretjes zit er een pooltafel, daar zijn ze in zuid oost azie gek op. Uiteraard heb ik me hier ook aan gewaagd en wilde wel eens weten hoe goed de lokale bevolking was. Ze kunnen een redelijk potje poolen maar zijn geen competitie voor mij. Een andere Duitser dacht wel dat hij me kon verslaan maar die verliet de bar nogal teleurgesteld na de nederlaag.

Sihanoukville en phnom penh

Sihanoukville is de zeehaven stad van cambodja en staat bekend om zijn stranden en barbecue's. De stranden vielen een beetje tegen, het eten daarintegen was heel erg goed. Elke dag verse vis en de kreeft en baracuda was om je vingers bij af te likken. In de avond een biertje pakken bij de lokale beachbar en ja hoor daar kom ik dan de eerste bekende tegen, Martijn Keijzer. Hij was jarenlang een collega bij cz en besloot ook om te gaan reizen na zijn studie. Erg grappig om een bekende tegen te komen en zo zie je maar, het is soms een kleine wereld. Na drie dagen relaxen is het tijd om naar de hoofdstad van Cambodja te reizen Phnom Penh.

Cambodja staat bekend om de genocide die plaatsvond tussen 1975 en 1979 en zijn sporen heeft achtergelaten. De rode khmer onder leiding van Pol Pot is verantwoordelijk voor de dood van meer dan een miljoen mensen in deze periode. In phnom penh heb je twee plekken die je een indruk geven van deze gruwelijke periode: De s 21 gevangenis en de killing fields net buiten phnom penh. Het was eigenlijk te gruwelijk om te zien wat er allemaal gebeurde in deze periode, maar het zet je weer met beide benen op de grond.

Service with a smile (service met een glimlach)

Toch krabbelt cambodja langzaam weer op en zijn de meeste cambodjanen vriendelijk en gastvrij. Meestal zijn ze vriendelijk en gastvrij omdat ze wat van je willen en zodra je besluit om bij hun te gaan consumeren zijn ze super aardig en vragen ze je het hemd van je lijf. Dit betreft vooral de jongere generatie tussen de 16 en 30 jaar. De allerjongsten zijn vaak bedelaars, de ouderen vaak ook en er zijn er echt teveel van, als je aan 1 iemand iets geeft staan ze daarna in de rij en kom je er niet meer van af. Ik heb nog even aan een gids gevraagd of je ze er mee helpt, en hij zei dat je ze er in principe niet mee helpt omdat je niet weet waar het geld heen gaat. Cambodja is een land met een behoorlijke geschiedenis en het duurt nog een tijdje voordat het land er echt bovenop is. Er liggen in het land nog verscheidene landmijnen die nog jaarlijks zorgt voor honderden slachtoffers. Vanuit Cambodja ga ik naar bangkok om vanuit daar door te vliegen naar australie. Ik ben erg benieuwd naar deze miljoenenstad.

Laos

Vanaf Chiang mai (Thailand) is het vrij makkelijk om naar Laos af te reizen. In ongeveer 5 uur bereik je de grens waar je met een 'long' boot naar de overkant wordt gebracht waar je vervolgens je visum kan halen voor een maand in Laos. Uiteraard moet je hier weer voor betalen en als je na 4 uur komt kost je dat nog eens een dollar extra. Inmiddels raak je hieraan gewend en reken ik glimlachend af en kan ik zonder problemen op zoek naar een hostel. De volgende dag heb ik een dag om uit te rusten voordat ik de gibon exprience ga doen.

Relaxt Laos

Al snel valt Laos op door de relaxte manier van leven. Er is bijna niemand die je probeert iets aan te smeren en als je iets wil eten of drinken moet je vaak even wachten omdat er niemand is of omdat de eigenaresse druk bezig is met haar kind. Ze hebben hier in ieder geval geen last van stress en als het vandaag niet komt dan komt het morgen wel is hier de manier van doen. Dit isop zich prima,al is het soms moeilijk om iets voor elkaar te krijgen. De volgende dag staat de nummer 3 van mijn to do list op het programma: de gibbon experience. Deze experience bestaat uit een aantal uren wandelen door de bossen om vervolgens door middel van kabelbanen je een weg te banen door dit beschermde natuurgebied. In de avond word je afgezet bij een treehouse waar je gaat overnachten. De volgende ochtend vroeg opstaan om hopelijk de beschermde gibbon te zien. Al snel bleek dat wij (de bewoners van treehouse 7 ofwel lucky number seven) geluk hadden en zelfs vier gibbons hebben mogen bewonderen op ongeveer 25 meter van onze treehouse. Er werd mij verteld dat dit niet vaak voorkomt om ze van zo dichtbij mee te maken. Na twee dagen kabelbanen, wandelen en gibbons spotten is het tijd om terug te gaan naar het dorp om vervolgens de bus te pakken naar Luang Prabang. Dit is een stad die op de Unesco lijst staat en er werd mij verteld dat dit een erg mooi stad moet zijn.

Vervoer

Waar ik al gewaarshuwd was voor het moeizame vervoer en vage papiertjes die als bus ticket moeten doorgaan blijkt al gauw dat dit hier altijd zo gaat en een of twee keer overstappen gebruikelijk is. Je wordt hier opgehaald door een busje vervolgens ga je naar het bus station, aldaar moet je overstappen op weereen ander busje. Iedereen in het busje is met stomheid geslagen, maar zo gaat het hier, efficient werken hebben ze in bijna heel azie nog niet uitgevonden. Toch verlopen mijn reizen prima en hebben mijn bussen de lokale anwb (denk niet dat ze die hier hebben) nog niet nodig gehad ondanks de behoorlijk verouderde bussen en de slechte wegen.

Na een helse 14 uur durende busreis en 1 uur slaap kom ik eindelijk aan bij een hostel om 6 uur in de ochtend. Daar heb ik nog een paar uur slaap gepakt alvorens ik de mogelijkheid om me in te schrijven voor een trip naar de Kuang si waterval 20 kilometer buiten Luang Prabang. Dit is een perfecte plek om even af te koelen en te genieten van het prachtige lichtblauwe water. Na twee dagen is het weer tijd om verder te reizen naar de volgende bestemming: Vang vieng, vooral bekend vanwege het tuben en het feesten. Hier heb ik drie dagen doorgebracht en was vooral leuk omdat je weer dezelfde mensen tegenkomt die je in Thailand hebt ontmoet. Na drie dagen tubenis het weer tijd om verder Laos in te trekken enheb ik samen met Roy (Nederlandse jongen uitGilze)besloten om uiteindelijk mijn weg te vervolgen naar cambodja om daar mijn nummer 2 op mijn to do list te zien: de tempels van angkor wat. Om daar te komen moet je eerst een tussenstop maken in de hoofdstad van Laos: Vientiane.Ik had van andere reizgersveel verhalen gehoord dat dit niet echt een leuke stad is om te verblijven. Hetviel mij mee, ikheb genoten van de relaxte sfeer en de aardige lokale bevolking.Dit kwam misschien ook wel doordat ertoevallig in hetweekend dat wij er waren een festival plaatsvond waarvan ik de naam alweer vergeten ben, maar wel erg gezellig was. Vanuit hier hebben we een vliegticket geboekt naar siem reap in cambodja, een stad vlakbij de tempels van angkor wat. Na 12 dagen Laos kan ik zeggen dat ik erg gecharmeerd ben van dit land.

Thailand

Allereerst moet ik even terugkomen op mijn vorige verhaal. Waar ik dacht dat Chiang mai een kleine stad zou zijn blijkt dat het toch een aardig grote stad is met meer dan een miljoen inwoners. Daar sta je dan in de binnenstad met een stadsplattegrond op zoek naar de mooie tempels (uiteindelijk allemaal gevonden). Samen met een Nederlandse jongen uit Gilze heb ik de binnenstad verkend en die bleek toch iets groter te zijn dan gedacht. Het was misschien beter om een fiets te huren maar eigenlijk is een tuk tuk ook best grappig. Bovendien vind ik het best leuk om te onderhandelen over de prijs al is het soms maar voor 50 eurocent.

Studentenstad en studentenleven

Na anderhalf jaar in een studentenhuis met 14 huisgenoten te hebben geleefd voelt het alsof ik in Chiang mai nog even mag genieten van mijn studentenleven. Ik zit in een hostel met ongeveer 16 backpackers die allemaal klaar zijn met studeren of highschool en daarna zijn gaan reizen. Dit betekent dan ook dat er natuurlijk gestapt moet worden.

Na twee dagen stappen en teveel tempels is het weer tijd om iets actiefs te gaan doen. Op dinsdag heb ik samen met een paar andere Nederlanders besloten om een 1 daagse jungle trek te doen die bestaat uit raften, lopen door de bossen en even afkoelen bij een waterval (die overigens een beetje tegenviel). In de avond hebben werd door de eigenaar van het hostel een voetbal wedstrijd georganiseerd tegen een lokaal elftal en een een elftal van de lokale politie. Omdat mannen uit thailand wel kunnen voetballen, maar totaal niet kunnen verdedigen en geen benul hebben van tactiek hebben we de lokale politie ingemaakt. Daarna nog een biertje drinken en weer terug naar het hostel met 12 man achterin een pick up truck. Kortom een leuke dag en daarnaast is het goed om vrienden te maken bij de lokale autoriteiten, wie weet waar dat goed voor is.

De andere dagen heb ik gevuld met een bezoek aan een olifanten reservation camp dat is opgezet om mishandelde en voormalige werk olifanten een goed en gelukkig rest van hun leven te geven. Een zeer goed initiatief waar toeristen een dag of een week mogen meehelpen om de olifanten te voeden, wassen en daarna nog twee keer te voeden. Olifanten eten namelijk nogal veel, ongeveer 250 kilo fruit per dag. Op de laatste dag in chiang mai werd door een van medewerkers van het hostel voorgesteld om naar een wedstrijd muy thai boxing te gaan, leuk om te zien en uiteraard wordt er gegokt op wie er wint. Wij hebben besloten om ons hier aan te wagen, alleen dan onderling en met de eigenaresse van een bar in de boxhal. Ook kan je een weddenschap aangaan met de lokale bookmakers, maar na een keer proberen weet je dat je hier niet aan mee doet doen, hij heeft namelijk (hoe kan het ook anders) altijd gelijk. Voor mij een reden om dat niet te doen, maar er waren toch een aantal die erin trapten. De volgende dag staat een 5 uur durende reis op het programma naar Laos. Vanaf hier ga ik proberen de top drie van mijn gele bijbel (lonely planet) te zien of te doen. Aangezien ik thuis vaak rtl travel heb gekeken en zij altijd een hotlist hebben waar ze een top 10 maken van mooiste plekken komt hier mijn top 3 die ik nog graag wil doen voordat ik naar australie afreis. Op 3 staat de gibbon experience waar je als een ware peter pan/tarzan door de bossen van Bokeo verplaatst met behulp van een kabelbaan (van soms wel 200 meter is mij verteld). Vervolgens op plek 2 de zonsopkomst bij de tempels van angkor wat. En als laatste op 1 staat het verkeer. Ik heb al aardig wat chaos in het verkeer gezien maar in bangkok zal dit nog wel erger zijn. Daarnaast is het leuk om te zien wat ze allemaal kunnen vervoeren op een motor of scooter. Het idee is om te kijken en waar het kan fotograferen van een motor of scooter met de meeste mensen erop (record tot nu toe is 4, maar iemand had al 8 mensen op een scooter gezien) of eentje met een enorme hoeveelheid aan goederen. Ik hoop dat dit allemaal lukt in de komende drie weken in Laos, Cambodja en Bangkok (Thailand).

Penang, Cameron Highlands en de Perenthian Islands

Het mooie van inhouse slapen bij een familie is dat je veel meekrijgt van de cultuur. Naast de verhalen over de familie en het dagelijkse leven krijg je ook te maken met het lokale eten. Elke ochtend bij het ontbijt ligt er een voor mij volslagen onbekende exotische vrucht in de fruitschaal die alle gasten mogen proeven. Het gezegde '' wat een boer niet kent dat eet hij niet '' gaat hier niet op. Jewil graagnieuwe dingen proberen en soms is het verassend lekker. Daarbij is het wel zo netjes om het te proeven.

Omdat ik in Kuala Lumpur al een klein beetje ervaring had opgedaan met het lokale eten en het etenbij straatkraampjesprobeer je steeds meer uit en ontdek je dat het eten hier echt goed is. Vooral Penang staat bekend om een aantal lokale gerechten die je volgens mijn gele bijbel (lonely planet) echt geprobeerd moet hebben. Ook ben ik in Penang een aantal dagen opgetrokken met een aantal andere bewoners in mijn guesthouse. Dit bleken allemaal ervaren reizigers te zijn die me een aantal tips gaven en mooie verhalen vertelden over een aantal van mijn toekomstige bestemmingen. Ik had in Penang nog wel een aantal dagen willen blijven omdat ik het daar enorm naar mijn zin had. Er is echter een tijd van komen en gaan en er zijn nog zoveel mooie plekken in maleisie die ik graag wil zien. Een daarvan (de cameron highlands, vooral bekend om zijn theeplantages) heb ik de volgende dag (15 april) bezocht. Na een tour van een halve dag heb ik alle noemenswaardige bezienswaardigheden hier wel gezien en heb ik besloten om door te reizen naar de perenthian islands en daar op zoek te gaan naar de mooie stranden die ik tot nu toe in maleisie nog niet heb kunnen vinden. Na een vijf uur durende rit ben ik eindelijk aangekomen in de kustplaats Kuala Besut waar de boot vertrekt naar de Perenthian islands. Deze boottocht duurde ongeveer 40 minuten en is voor de ware speedfreaks erg leuk.

Eenmaal aangekomen heb ik samen met twee engelsen en een australier besloten om een slaapplek te zoeken en dat schiijnt hier een hele opgave te zijn. Van te voren boeken wil bijna niet en zodra je aankomt begint de zoektocht en het beoordelen van de kamers. Bij het derde beach resort was het raak en hadden we een schone kamer met eigen douche en toilet voor een redelijke prijs. De volgende dag heb ik samen met mijn nieuwe reisgenoten toch maar besloten om te zoeken naar een goedkopere slaapplek en ook gevonden. Omdat Nederlanders maar dus ook Engelsen altijd voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten leek dit een prima plek om te verblijven voor de komende twee dagen. Echter de volgende dag heb ik toch maar besloten om weer terug te gaan naarmijn eerstebeach resort. De reden hiervoor is dat de faciliteiten in de goedkope accomodatie erg slecht waren en het andere beach resort prima was, weliswaar iets duurder maar geeft je veel meer waarde voor je geld. Soms is goedkoop duurkoop! Gelukkig maken de stranden, het weer en de relaxte sfeer veel goed en val ik met mijn neus in de boter wanneer er op de eerste dag een beachparty is georganiseerd door een duikschool. Dit feest lijkt een beetje op een full moon party. Morgen (18 april) is het full moon en er werd mij verteld dat er een full moon party gehouden wordt. Deze zijn een stuk kleinschaliger opgezet dan in Thailand en alleen dat idee al bevalt mij prima. Ik hoef dus niet naar Thailand om z'on feest mee te maken. Daarom denk ik dat ik de bounty eilanden van Thailand maar oversla.

Het mooie van de perenthian islands is dat het massatoerisme deze plek nog niet heeft ontdekt en daarnaast kanje kan hier prima snorkelen en duiken. Dit heb ik dan ook gedaan op mijn laatste dag. Samen met een gids vaar je naar plekken waar koraal, haaien (vegetarische) en schildpadden te zien zijn. Aangezien ik nog nooit had gesnorkeld was het voor mij een hele ervaring en erg gaaf om te doen. Na deze relaxte dagen ga ik weer terug naar Kuala Lumpur om van daaruit een vlucht te pakken naar Thailand naar de stad Chang Mai. Dit is een universiteits stadje dat ongeveer net zo groot is als Groningen en Tilburg met ongeveer 170.000 inwoners. Heerlijk om even weg te zijn van de grote stad en het noorden van thailand te verkennen.

Hong Kong, Macau en Malesie

Na een lange maar goed verlopen vlucht via London is de aankomst in Hong kong een feit. Op zoek naar vervoer naar mijn eerste hostel blijkt gelijk dat ik een echte rookie ben op het gebied van reizen. Na drie mensen gevraagd te hebben over de beste manier van vervoer naar mijn hostel kom ik eindelijk uit bij een bus die me daar naartoe moet brengen, echter voordat je instapt moet je wel een ticket hebben gekocht bij een loket, in de bus een kaartje kopen is er niet bij. Dat het ook anders kan blijkt de volgende dag in Macau waar je wat kleingeld door een gleuf duwt en je mag gaan zitten. Nog even terugkomend op Hong Kong kan kort en krachtig. Dit begint al met de onvriendelijkheid van de mensen, veel proppers die je een kamer aanbieden en je daarna nog 20 meter volgen. Het hostel was schoon, maar wel ontzettend klein en de stad is nogal grauw. Misschien dat ik later nog terugga om Hong Kong by night te zien. Dat moet echt heel mooi zijn. Tot nu toe kan ik zeggen dat Hong kong niet mijn stad is en dat ik moet wennen aan de chaos in de big city.

De volgende dag snel met de metro naar hong kong island om van daaruit met de ferry te vertrekken naar Macau. Dit eiland was ooit een portugese kolonie en dat is nog duidelijk te merken. Alle straatnamen worden namelijk in het portugees en en in het chinees aangegeven. Ook is het me duidelijk geworden dat ik met Engels hier niet ver kom. Uiteindelijk word ik gered door een paar kinderen van 11 jaar oud die op school engels volgen. Zij begeleidden me naar een hotel dat nog redelijk betaalbaar is in vergelijking tot de grote casino's en hotel ketens. In dit hotel zit uiteraard ook een casino waar (hoe kan het ook anders) chinezen flink aan het gokken zijn. Ik denk dat ik mijn goklust en geluk maar ga beproeven in Vegas. Na een heerlijk nachtje slapen op naar mijn volgende bestemming, Kuala Lumpur. Nu eerst nog Macau uit zien te komen en dat is niet eenvoudig aangezien een Jehova getuige een heel verhaal aan mij kwijt wil terwijl ik toch echt mijn vliegtuig moet halen. Na een paar minuten heb ik gezegd dat ik moet gaan en heb snel een taxi gepakt naar het vliegveld om door te vliegen naar Kualu Lumpur.

Eenmaal aangekomen in Kuala Lumpur moet ik vooral wennen aan de warmte. Het is hier overdag 35 graden en na twee dagen ben ik erachter gekomen dat je tussen 2 en 5 in de middag niet veel moet doen, beetje relaxen dus . Mijn reis is nu eindelijk echt begonnen en de eerste dag heb ik maar besloten om de stad te gaan verkennen. Van te voren had ik een hostel geboekt in Chinatown (Chinatown is het backpackers gedeelte van Kuala Lumpur) met de naam reggae house. En de naam doet zijn eer aan, de hele dag reggae music. Er heerst hier een relaxte sfeer hier en is de perfecte plek om je reis te beginnen. Na een dag verkennen heb ik in dit guesthouse een australisch koppel ontmoet waarmee ik de volgende dagen een aantal toeristische plekken heb bezocht zoals de batu caves, de petronas towers en een attractiepark . Na vier dagen chaos in Kuala Lumpur heb ik besloten om naar Penang te gaan, een eiland aan de westkust van Malesie. Hier ga ik een paar dagen relaxen. Ik heb een guesthouse geboekt bij een vrouw waar je als gast de kans krijgt om bij de familie in huis te wonen voor een paar dagen. Ik ga me nu voorbereiden voor het vervolg van mijn reis naar thailand.

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!