frankopwereldreis.reismee.nl

Nieuw Zeeland, het zuidereiland

Christchurch, Nelson, Fransz Jozef en Queenstown

De eerste paar dagen in Nieuw Zeeland heb ik doorgebracht op de boerderij van de gebroeders Sneek uit Thesinge. Na vier maanden reizen was dit voor mij even een rustpauze die ik wel kon gebruiken na 9000 kilometer gereisd te hebben in Australie. Na enkele dagen op hun boerderij te hebben vertoefd is het mij al snel duidelijk geworden dat boer zijn in Nieuw zeeland beter is dan in Nederland. De melkprijzen zijn beter en er is veel meer ruimte om een groot aantal koeien of schapen te herbergen. Na een paar dagen rondkijken op de boerderij en de nodige uurtjes slaap is het tijd om Nieuw Zeeland te gaan ontdekken.

Mijn reis door nieuw Zeeland start in Christchurch. Zoals bekend is Christchurch getroffen door een aardbeving en zijn veel gebouwen in de binnenstad gedeeltelijk of geheel verwoest. Het is verschrikkelijk om te zien en het geeft je een indruk waartoe de natuur in staat is. Ik voelde me een beetje een ramptoerist, maar later bleek dat mensen heel blij zijn dat je toch naar Christchurch komt, ook al is het maar voor een of twee dagen. In deze twee dagen heb ik het centrum bezocht en geslapen in een oude gevangenis die ze hebben omgebouwd tot een hostel. Het was een aparte ervaring.

Vanuit Christchurch begint mijn bustrip door het Zuidereiland en is er de mogelijkheid om allerlei allerlei extreme sporten te beoefenen, te gaan wandelen, skien, zwemmen met dolfijnen, walvissen spotten en nog veel meer. De route door het zuidereiland brengt je langs vele leuke plaatsjes en brengt ook een probleem met zich mee, je wil hier eigenlijk om de 100 meter stoppen foto's maken en genieten van het uitzicht. Aangezien ik met de bus Nieuw zeeland aan het verkennen ben kan ik helaas niet overal stoppen. Toch rijdt de bus langs de kust een rondje van de ooskust naar de westkust om vervolgens weer terug te keren naar Christchurch. De eerste stop was in Nelson en vanuit hier kan je het Abel Tasman nationale park bezoeken en/of een wandeling maken naar het centrum van Nieuw Zeeland met een prachtig uitzicht over de plaats Nelson. Omdat de bus niet elke dag rijdt moet ik helaas een keuze maken en heb ik gekozen voor de wandeling naar het centrum van Nieuw Zeeland. De volgende dag vertrekt de bus alweer naar de volgende bestemming, een plaatsje genaamd Westport waar ik een boottocht heb gemaakt over de rivier in een jetboat. Dit betekent met 60 a 70 kliometer per uur scheuren over het water, erg gaaf om te doen en voor de ware speedfreak een must.

Hierna gaat de reis verder naar Lake mahinapua waar we overnachten in een hostel met een eigenaar van 81 jaar die nog steeds dit hostel runt. De man was een karakter op zich, had in zijn leven al heel veel meegemaakt en was nog van de ouderwetse stempel om het zo maar te zeggen. Na een korte nacht in de kou op naar Fransz Jozef. Dit plaatsje staat vooral bekend om de gletsjer en en de wandeling naar boven. Zonder gids is dit niet te doen omdat de gletsjer en de route die je kan nemen per dag verandert doordat zij smelt en zich verplaatst (tot wel een paar meter per dag). Ik heb gekozen om de wandeling van een hele dag te doen en zover mogelijk naar boven te wandelen op de gletsjer. Na een hele dag wandelen bleek dat we maar 1/3 van de hele gletsjer hadden gedaan. Het was een fantastische ervaring.

Vervolgens gaat de reis verder naar het zuiden en is het tijd om door te reizen naar twee wintersport plaatsen van Nieuw Zeeland, Wanaka en Queenstown. In Wanaka hadden we niet veel tijd en hebben ervoor gekozen om te gaan voetballen op een veldje nabij het hostel. Het veldje stelde niet veel voor maar het uitzicht was zo ongelooflijk mooi dat dit het waarschijnlijk de mooiste plek is waar ik ooit heb heb gevoetbald (zie foto). Queenstown was de volgende bestemming waar je vele extreme sporten kan doen waaronder bungy jumpen en skydiven. Vanwege een licht vorm van hoogtevrees heb ik als alternatief besloten om een dag te gaan skien en een dagtrip naar Milford sound te doen. Deze plek is in 2007 gekozen dat mooiste plek op wereld en dat wou ik graag met mijn eigen ogen zien.

Na bijna twee weken is het tijd om terug te gaan naar Christchurch en door te trekken naar het Noordereiland.

Reacties

Reacties

Marlies en Michel

He Frankie, ziet er echt geweldig uit daar! Leuk om te zien en te lezen dat je er echt van geniet....
We zijn benieuwd naar het Noordereiland!

Groetjes

Tijn

Looks like ur still having a wonderful time! Mooi om te lezen en te zien gast.. geniet er van, solliciteren en zo is een stuk minder fun..

henk bolhuis

hey frank je kan wel schaapsherder daar worden heb je een vrij leven

henk en anneke hollander

Hoi Frank,
Ziet er allemaal prachtig uit en je verhalen zijn ook erg leuk,geniet er nog even van.

Benny

He kerel, klinkt allemaal goed jonge!

ga zo door.

Moi

Nathalie

Super Frankie! Wie weet mag ik mijn stappen daar ook ooit es zetten... Ben je de hobbit's ( Set lord of the rings) nog tegen gekomen en of in iedergeval hun woon huisjes?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!