frankopwereldreis.reismee.nl

Nieuw Zeeland, het Noordereiland

Het Noordereiland: Wellington, Taupo, Roturua, Auckland en the Bay of islands

Na twee lange dagen in de bus en een boottocht van het Zuidereiland naar het Noordereiland kom ik aan in Wellington, de hoofdstad van Nieuw Zeeland. Omdat ik al een aantal adrenaline verhogende activiteiten op het Zuidereiland heb gedaan is het tijd om weer de grote stad in te trekken en te verkennen.

Activiteiten voor niks

Voor elke backpacker of reiziger is het af en toe goed om even rustig aan te doen en wat geld te besparen door activiteiten te doen die niks of bijna niks kosten. Gezien het Zuidereiland een vrij dure maar erg gave ervaring was probeer ik de eerste paar dagen als een ware backpacker rond te trekken. Dit betekent dat ik in Wellington een museum heb bezocht, in Taupo een wandeling naar de top van een berg heb gemaakt met een indrukwekkend uitzicht over het enorme meer en heerlijk heb gerelaxt in een van de natuurlijke spa's (ik voel me weer even een echte Nederlander).

Ik vervolg mijn reis verder naar boven om een stop te maken in Roturua, ofwel de stad die stinkt naar rotte eieren. Dit komt door een hoge concentratie zwavel in de grond. Daarnaast vind je hier geisers en hete modderbaden (en nee deze zijn niet te gebruiken voor een moddermasker en is zeker niet goed voor je huid). Ik heb ervoor gekozen om hier een paar dagen te blijven om wat mee te krijgen van de Maori cultuur, een bezoek te brengen aan een aantal grotten met daarin gloei wormen en te gaan kijken naar een soort van agrarische show. Zoals al eerder vermeld is boer zijn in Nieuw Zeeland een goede manier om je boterham te verdienen. Dit blijkt ook wel uit de cijfers: ongeveer 30 miljoen schapen, 5,8 miljoen koeien en maar 4 miljoen mensen. Opvallend is dat het aantal schapen afneemt en het aantal koeien juist toeneemt. De oorzaak hiervan is dat de vraag vanuit het buitenland (vooral China) naar de melk uit Nieuw Zeeland toeneemt, dit betekent dat de prijs stijgt en dat is weer gunstig voor de boer.

Auckland

Voordat ik op reis ging had ik geen idee dat Nieuw Zeeland de gastheer zou zijn van de World cup Rugby in 2011. Naarmate de eerste wedstrijd dichterbij komt (9 september) wordt het steeds drukker in de grootste stad van Nieuw Zeeland en is het jammer dat ik geen wedstrijd kan meepakken. Echter ook zonder de world cup is Auckland een mooie stad waar ik als ik een expad was of student zeker zou kunnen wonen.

Bay of islands

Vanuit Auckland is het een paar uur rijden naar een van de populairste vakantie bestemmingen van Nieuw Zeeland. Het plaatsje Pahia aan de kust is het perfecte startpunt om allerlei activiteiten te doen en de 144 eilanden te ontdekken. Ik heb er voor gekozen om een boot trip te doen langs 14 eilanden en enige dolfijnen te spotten. Het was een mooie dag en ik had geluk want in een baai waren dolfijnen gespot die wij konden bekijken. Het is een prachtig gezicht hoe de dolfijnen springen en mee zwemmen met de boot, erg gaaf om te zien en mee te maken. Na nog een Kayak trip te hebben gedaan naar twee onbewoonde eilanden is de twee daagse trip naar dit kustplaatsje weer voorbij en is het tijd om terug te gaan naar Auckland. Vanuit Auckland vertrekt mijn vliegtuig om door te reizen naar Fiji. Een goede plek om te relaxen en voor de film liefhebbers/kenners, op een van de eilanden is Cast Away opgenomen en op een ander eiland Blue Lagoon. Ik hoop wel dat er genoeg mensen op de eilanden zijn zodat ik geen denkbeeldige vrienden hoef te gaan maken. Ik kijk uit naar deze eilandengroep en denk dat ik hier eindelijk een kleurtje kan krijgen, want dat is tot op heden niet echt gelukt.

Reacties

Reacties

Theo Sneek

Hey Frank,, Leuk verhaal zeg.. ja ja nog even dan zit je weer in het vliegtuig.. Jammer he om NZ te verlaten.. Maar de deur staat hier altijd op hoor. Maar goed je hebt vast wel genoten. Nog even wat anders. De Farm gate prijzen zijn goed. maar onze kostprijs is ook lager hier in NZ dan bijvoorbeeld in NL. En natuurlijk wil Nz zijn "Green image" goed houden en daar werken wij ook aan om dat zo te houden voor buitenlandse markten. Veel plezier.. Theo

Tijn

Mooie verhalen! Veel plezier in Fiji!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!