frankopwereldreis.reismee.nl

Cambodja

Na een vliegreis van ongeveer 2 uur zijn we aangekomen in siem reap. Eerst nog even een visum regelen alvorens we op zoek kunnen naar ons hostel. Al gauw valt me hier op dat het iets beter georganiseerd is dan in Laos. Ze hebben hier vaste prijzen om een taxi te pakken naar je bestemming en de taxi chauffeurs krijgen om de buurt een rit aangeboden, prima dus. Tijdens de korte rit naar de binnenstad wordt het snel duidelijk dat deze stad draait om angkor wat, het hele stadje is ontworpen voor toeristen die hier massaal op af komen. Mijn nieuwe reisgenoot en ik hebben besloten om hier drie dagen te blijven om de tempels van angkor te zien om daarna weer verder cambodja in te trekken. De tweede dag is het dan zover, ik ga hier de nummer 2 van mijn hotlist doen, proberen de zonsopgang van angkor wat te zien. Helaas zat een mooie zonsopgang er niet in en kozen we voor een zonsondergang wat ook erg mooi moet zijn. Helaas viel het weer een beetje tegen waardoor de zonsondergang ook tegen viel. Toch was het een mooie dag, ik was behoorlijk onder de indruk van een tempel genaamd: Ta prohm tempel, ook wel bekend als de tombraider tempel omdat een aantal scenes uit deze film hier zijn opgenomen. Na vijf tempels en een tegenvallende zonsondergang keren we huiswaarts met toch een voldaan gevoel. Want ondanks alle vervelende kinderen die je iets proberen te verkopen en je nog 100 meter achtervolgen heb ik genoten van dit wereldwonder.

In de avond is er in siem reap een straat die is afgezet en waar een aantal barretjes zitten. En in alle barretjes zit er een pooltafel, daar zijn ze in zuid oost azie gek op. Uiteraard heb ik me hier ook aan gewaagd en wilde wel eens weten hoe goed de lokale bevolking was. Ze kunnen een redelijk potje poolen maar zijn geen competitie voor mij. Een andere Duitser dacht wel dat hij me kon verslaan maar die verliet de bar nogal teleurgesteld na de nederlaag.

Sihanoukville en phnom penh

Sihanoukville is de zeehaven stad van cambodja en staat bekend om zijn stranden en barbecue's. De stranden vielen een beetje tegen, het eten daarintegen was heel erg goed. Elke dag verse vis en de kreeft en baracuda was om je vingers bij af te likken. In de avond een biertje pakken bij de lokale beachbar en ja hoor daar kom ik dan de eerste bekende tegen, Martijn Keijzer. Hij was jarenlang een collega bij cz en besloot ook om te gaan reizen na zijn studie. Erg grappig om een bekende tegen te komen en zo zie je maar, het is soms een kleine wereld. Na drie dagen relaxen is het tijd om naar de hoofdstad van Cambodja te reizen Phnom Penh.

Cambodja staat bekend om de genocide die plaatsvond tussen 1975 en 1979 en zijn sporen heeft achtergelaten. De rode khmer onder leiding van Pol Pot is verantwoordelijk voor de dood van meer dan een miljoen mensen in deze periode. In phnom penh heb je twee plekken die je een indruk geven van deze gruwelijke periode: De s 21 gevangenis en de killing fields net buiten phnom penh. Het was eigenlijk te gruwelijk om te zien wat er allemaal gebeurde in deze periode, maar het zet je weer met beide benen op de grond.

Service with a smile (service met een glimlach)

Toch krabbelt cambodja langzaam weer op en zijn de meeste cambodjanen vriendelijk en gastvrij. Meestal zijn ze vriendelijk en gastvrij omdat ze wat van je willen en zodra je besluit om bij hun te gaan consumeren zijn ze super aardig en vragen ze je het hemd van je lijf. Dit betreft vooral de jongere generatie tussen de 16 en 30 jaar. De allerjongsten zijn vaak bedelaars, de ouderen vaak ook en er zijn er echt teveel van, als je aan 1 iemand iets geeft staan ze daarna in de rij en kom je er niet meer van af. Ik heb nog even aan een gids gevraagd of je ze er mee helpt, en hij zei dat je ze er in principe niet mee helpt omdat je niet weet waar het geld heen gaat. Cambodja is een land met een behoorlijke geschiedenis en het duurt nog een tijdje voordat het land er echt bovenop is. Er liggen in het land nog verscheidene landmijnen die nog jaarlijks zorgt voor honderden slachtoffers. Vanuit Cambodja ga ik naar bangkok om vanuit daar door te vliegen naar australie. Ik ben erg benieuwd naar deze miljoenenstad.

Reacties

Reacties

Stijn

Mooi verhaal weer Bolhuis! Jammer van die zonsondergang, maar ik denk dat je die op andere plekken ook nog wel kunt zien ;)

Als je thuis komt spelen we een potje pool.. zullen we zien of je echt zo'n master bent! ;)

x Stijn

Sven

Weer mooie en indrukwekkende dingen mee gemaakt zo te horen, wist trouwens niet dat je zo'n pool koning was :) en lachen dat je Martijn gewoon aan de andere kant van de wereld tegen komt.

Lisa

Frank wat 'n mooie verhalen.
Ik ben jaloers zeg! Geniet er lekker van :).
Australie zal weer totaal anders zijn. Doe voorzichtig en have fun!

liefs.

Nena en Arjan

He Bolhuis,

Mooi verhaal hoor en de foto´s worden ook steeds beter! ;) Mooi dat je die Duitser nog even hebt vernederd met die subtiele pooltechniek van je!

Veel plezier in Australie!

Groeten,

Arjan en Nena

benny

Klinkt allemaal heel goed frankyboy. De groeten!!

Jurjen & Hetty

Ouwe Poolkoning! Succes in OZ! Missen je helaas weer net hier in Hongkong, anders hadden we nog potje pool kunnen spelen! Ik zou graag kennis maken met die subtiele pooltechniek van je....

Grtz!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!