frankopwereldreis.reismee.nl

Brisbane, Frasier Island, White Sundays en Great Barrier reef

Vanuit Byron bay is het wederom een lange busrit om af te reizen naar Brisbane in Queensland. Queensland is een provincie aan noordoostkust van Australie en wordt ook wel de sunshine state genoemd vanwege de vele uren zon en het tropisch en subtropisch klimaat. Ik hoop hier dan ook op warmer en beter weer dan in het zuid oosten van Australie.

Na de cycloon die een groot gedeelte van queensland heeft getroffen is er behoorlijk wat veranderd en zijn ze in Brisbane en andere plekken aan de kust nog steeds bezig om alles wat kapot is gegaan te renoveren. Brisbane is een miljoenenstad waar veel industrie te vinden is en weinig echte trekpleisters heeft voor de backpacker/toerist. Er is een park waar koala's genieten van hun oude dag en dat was het wel z'on beetje.

Na twee relaxte dagen is het tijd om te gaan naar de volgende bestemming genaamd Hervey Bay. Dit is het startpunt voor de eerste tour genaamd de cool dingo tour waarin ik in drie dagen de hoogtepunten van frasier island ga zien. Bij aankomst van de tour (die ik samen met twee engelse jongens heb geboekt) blijkt dat we een knettergekke gids hebben die ons over het eiland rijdt in een soort van 4 x 4 monster truck. Je hebt hier een off road auto of vrachtwagen nodig om je voort te bewegen aangezien sommige stukken van het eiland lijken op de zand duinen die je ziet in de Dakar Rally.

Na vele mooie verhalen van de gids en een aantal zout en zoet water meertjes op het eiland komen we aan bij een van de vele zand duinen. Deze zand duinen zijn uitermate geschikt om vanaf te springen en 5 of 6 meter verder te landen in zacht zand, erg gaaf om te doen. De tweede dag hebben we de een scheepswrak gezien, walvissen vanaf een rots gespot, gezwommen in een natuurlijk bubbelbad en dingo's over het strand zien lopen. De derde dag was meer relaxen, dat betekent vooral zonnebaden bij de vele meertjes op het eiland.

Na deze tour hebben we gelijk de nachtbus geboekt naar Arlie beach om daar te gaan zeilen naar de white sundays en daar te genieten van het witse strand van de wereld. Het was inderdaad heel erg wit, uniek en erg mooi om te zien. De volgende dag stond er een boot tocht op het programma naar het great barrier reef. Ik hoopte hier met mijn eigen ogen nemo te zien (de clown vis die de hoofdrol speelt in de animatie film finding nemo). Helaas heb ik geen clown fish gezien maar wel andere mooie vissen, het koraal viel een beetje tegen, veel daarvan is kapot gegaan door de cycloon en de mooie plekken zijn voor toeristen niet toegankelijk. Ik moest het helaas doen met de dvd van het great barrier reef met ontzettend mooie visssen en koraal dat er dus wel degelijk is.

De volgende dag even bijkomen van de tours om vervolgens 's avonds wederom een nachtbus te pakken naar Cairns (scheelt weer een overnachting in een hostel). Cairns is de laatste grote stad aan de oostkust en dat betekent dat ik even afscheid neem van de stranden en de oceaan. Het is de bedoeling om vanuit Cairns door te reizen naar Alice Springs voor Ayers Rock, een grote rotsformatie die erkent is door de Unesco als een belangrijk culturele plek op de wereld.

liesbeth

Hee Frank,

Jaloers na het het lezen van de verhalen en het zien van je foto's!!! Echt super gaaf!
Heel veel plezier nog!

groeten uit Sneek!

Peter

Bolletje, mooie verhalen! Hoe zijn de vrouwen daar 'Down Under'?

Groeten uit Barca

Loulou

Bolhuijs super leuk allemaal! Geniet ervan voordat t voorbij is;) x

Benny

klinkt allemaal heel goed frankyboy!!!

Teun

Klinkt goed man! Dit zou ik ook wel willen doen. Ik heb wel eens gehoord dat de Australische douane erg goed moet letten op dat er geen uitheemse natuurverschijnselen binnen komen.
Geen problemen gehad bij de douane? ;)

Greetje den Enting

Frank, prachtig dat je dit allemaal mee mag maken. Veel plezier verder en de groetjes van Wim en mij.
Doeiiiii

catharina

Je maakt een enthousiast verhaal met schitterende foto"s; er zitten leuke kiekjes bij hoor. Veel plezier met het vervolg van je reis.