frankopwereldreis.reismee.nl

Ayers rock, Cooper Pady, Adelaide en The Great Ocean Road

De laatste keer dat ik om 5 uur ben opgestaan kan ik me niet meer herinneren. Omdat ik een tour geboekt heb van Alice Springs naar Melbourne is het tijdstip van vertrek van te voren bepaald op 5 uur in de ochtend. Erg vroeg, maar als je wat wil zien in de binnenlanden van Australie moet je nou eenmaal grote afstanden afleggen en dit betekent erg vroeg opstaan elke dag. In deze tour krijg ik alle highlights te zien die er te vinden zijn tussen Alice springs en Melbourne. De highlights zijn onder andere, Ayers rock (grote rots in het midden van Australie), Cooper pady (ondergrondse stad in het hart van de woestijn) en the Great ocean road (weg van Adelaide naar Melbourne langs de kust) inclusief een mooi uitzicht over de twaalf apostelen.

Ayers rock

De eerste drie dagen staan in het teken van een van de belangrijkste trekpleisters in Australie, en dat is een rots genaamd Uluru ofwel Ayers rock, een rots die is ontstaan uit zand duinen. Volgens velen is het maar gewoon een rots, maar na enige uitleg blijkt dat het toch meer is dan gewoon een rots. Er bestaan veel verhalen over de geschiedenis van deze rots. Ik heb er aandachtig naar geluisterd en na enkele verhalen over reuzeslangen, jagers en aboriginals zijn het voor mij niets meer dan mythes.

Toch schijnt de zonsopgang en zonsondergang erg mooi te zijn en staan er elke dag naar schatting 800 mensen te wachten op dit fenomeen. Helaas voor mij viel dit letterlijk en figuurlijk in het water dankzij twee dagen regen. Ze zeggen dat het in de woestijn nooit regent maar het tegendeel is waar (de foto's zullen het uitwijzen). Gelukkig was het de derde dag droog en heb ik kunnen genieten van een rotsformatie genaamd Kings Canyon die mij en mijn groep verblijdde met een paar prachtige uitzichten over de inmiddels 'groene' woestijn en een aantal kleine watervalletjes. Na een geslaagde dag was het tijd om de volgende dag door te rijden naar Cooper pady, dit is een mijn stadje die vooral bekend staat om de grote hoeveelheid opaal die hier in de grond zit. Omdat het hier in de zomer meer dan 40 graden wordt wonen veel mensen ondergronds. Ik heb dan ook de nacht doorgebracht in een hostel ondergronds en het mooie hiervan is dat het binnen in de bunker elke dag en nacht zo rond de 20 graden is (ongeacht winter of zomer). Een heerlijk gevoel na drie dagen op een camping waar het 's nachts tussen de 0 en 5 graden schommelt.

De volgende dag wederom om 5 uur opstaan om vervolgens 500 kilometer te rijden naar de een gebied dat Flinders ranges wordt genoemd. Een van de rotsen wordt ook wel ook Dutchman stern genoemd en doet mij vermoedden dat een Nederlandse ontdekkingsreiziger dit ontdekt heeft. Helaas, het was een engelse ontdekkingsreizger die er deze naam aan gaf omdat de rots leek op de achterkant van een Nederlands schip. De laatste dag hebben we nog een cultureel centrum en een wijn proeverij bezocht voordat we aankwamen in Adelaide. Hier hadden we een dag voor onszelf om de stad te bekijken alvorens mijn nieuwe tour groep en ik doorreizen richting Melbourne. Na een dag rust is het dan eindelijk zover, op weg naar Melbourne langs de great ocean road. Deze weg loopt langs de kustlijn van Victoria en gaandeweg zijn er prachtige uitzichten over de rotsformaties die door erosie worden geteisterd en daardoor uiteenlopende vormen aannemen. Het levert een aantal mooie foto's op en na 10 dagen eindelijk een zonsondergang (over de 12 apostelen). In een woord geweldig. Na dit hoogtepunt wordt mijn volgende bestemming Melbourne. Hopelijk kan ik in deze stad genieten van de vele sport evenementen die hier vooral in de Australische zomer worden gehouden. Echter het Australische rugby seizoen is in volle gang en dat moet ik zien. Eerder werd ik door mijn 'mate' uit australie ook min of meer gedwongen om z'on wedstrijd in de pub te volgen en het hoort bij de australische sport cultuur. Verder verheug ik me op Nieuw zeeland waar ik op 2 augustus hoop te landen op het vliegveld van Christ church...

Reacties

Reacties

Teun

He Frank,

Mooie verhalen, ik reageer niet steeds, maar lees wel. Super gave dingen.
Kun je me ook link sturen van de x rated versies van je verhalen :)

Zonder gein, ik ben licht jaloers aan het lezen vanaf een kantoor in regenachtig NL. Geniet er van!!

Tinus

Wauw supervet! Ik ga ook op vakantie (in Noordwijk aan Zee haha!)
Xx

nadia en benny

hey frankie

Echt super tof allemaal.
Zo te zien vermaak je, je.

liefs benny en nadia

Marit

Frankie! Goede verhalen =D Volgens mij heb je 't super naar je zin!
Ik vertrek over 12 nachtjes naar Budapest en aankomende zaterdag ruim ik m'n kamer al uit in de BZS.. boehoehoe!
Geniet er van verder!!
Xx
Ps. Stijn heeft gisteravond 15 min meegevoetbald tegen Charlton Atletic in Londen!

Wim en Greetje

Hoi Frank,

Je geniet nog steeds, merken we. Leuke en interresante verhalen! En dat vroege opstaan ........ ach, je krijgt er veel voor terug.
Goede reis verder!

Groetjes van ons.

henk bolhuis

van harte gefeeliciteerd met jouw verjaardag zoek daar maar een vrouw op . daar zijn veel nederlanders in new zaeland gr henk

Lex en Isabel

Joh Frankie!

Mooie verhalen weer jongen. En gefeliciteerd ouwe! Ik zeg prutte...geniet ervan en we lezen je weer he!

Laterz

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!